donderdag 25 juli 2013

In gezelschap van reuzen

Mijn eerst schilder onderwerp op Schovenhorst is de 40 meter hoge zilverspar met een omtrek van bijna 4 meter. Een paar dagen geconcentreerd werken bij een temperatuur van boven de dertig graden.Maar als je in de natuur bezig bent dat gebeurd er soms iets wat je even doet vergeten waar je mee bezig bent.
En het onderstaande gebeurde mij. Plots zie ik uit mijn ooghoek een hoog op de poten zwart/geel insect over een boomwortel schoksgewijs mijn richting op kruipen. Het kost me even tijd om te realiseren dat aan de voet van de reuze zilverspar een reuzehoutwesp in alle kalmte haar eieren aan het leggen is.
Aftastend  en keurend welke locatie het geschiktst is worden drie nauwkeurige boringen verricht. Ik kan vrij dicht met de kamera in de buurt komen en wordt blijkbaar niet opgemerkt.Na een half uur is het karwei geklaard en stijgt het insect op met het geluid van een mini Kamov helikopter.
Deze wesp hoor je écht op een behoorlijke afstand aankomen en langsvliegen. Wat een bijzonder intermezzo wat een mooie ervaring.Wel heel toepasselijk trouwens dat tussen de gespierde wortels van een stervende reuzeboom van 150 jaar oud het leven van een reuzenwesp begint.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten