dinsdag 6 augustus 2013

Eerst Christo dan Ribot

Hoe pakt men een boom in?
Het inpakken van een Mammoetboom vergt nogal wat lenigheid en geduld.. Probleem daarbij is dat ik niet de onbeperkte hulpmiddelen tot mijn beschikking heb van mijn mede inpakkunstenaar Christo. Dus heb ik maar een handzaam boomstammetje uit het bos geleend als opstapje.

De schors van de Mammoetboom is zacht, harig, vezelig en vooral superglad. Het is bijna onmogelijk om folie strak om de boom te spannen. Het glijd gewoon weer langs de stam naar beneden. Tja, en ik wil de boom natuurlijk niet beschadigen. Ik zal het dilemma dus moeten oplossen met tape; heel veel tape!
Deze monumentale boom zal van mijn gefrommel niet veel last van hebben. 
Ik heb me laten vertellen dat hij met gemak een felle bosbrand doorstaat want zijn schors is tientallen centimeters dik. De Mammoetboom benut juist de kaalslag na een brand om zaden te laten ontkiemen. As is immers ontzettend vruchtbaar en de concurrerende flora is dan ook letterlijk weggebrand!
Een intelligente boom dus met een licht opportunistisch trekje. 
De Mammoetboom op Schovenhorst heeft een omtrek van 6 meter en is ongeveer 35 meter hoog. In het land van oorsprong Noord-Amerika is een hoogte van meer dan 100 meter heel gewoon. Dit is trouwens óók dé iconische boom waar je met een auto doorheen kunt rijden. Je moet er natuurlijk wel eerst even een poortje uithakken. Anders wordt het toch een beetje moeilijk en zeker pijnlijk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten