dinsdag 27 augustus 2013

Drie vierkante meter schilderij voor zeven euro

Afgelopen weekend was dan uiteindelijk de finale van het project "De bomen van Schovenhorst" en heb ik de schildering opgehangen en uitgelijnd.Een spannend moment wat ik had geen idee hoe het geheel zou overkomen als samengesteld werk. Je maakt je natuurlijk wel een voorstelling, maar je weet nooit naar welke richting de balans uitslaat.Ik denk dat ik voor 80 procent geslaagd ben in wat ik wilde bereiken.
Vooral het ruimtelijke effect tussen het schilderij en de omgeving pakt goed uit. Van een afstand en tussen de bomen door kijkend vanaf de hoofdroute door Schovenhorst toont het een interessante structuur en kleur schakering.
Het licht is natuurlijk van grote invloed. Direct zonlicht maakt het vlak en saai. Met diffuus licht en in de voorschemer is alles het mooist.
Eigelijk is gedurende de dag een steeds wisselend beeld van de schildering te zien. En dat maakt het geheel een stuk minder statisch en veel veranderlijker dan schilderwerken in een gesloten ruimte met kunstmatig of gefilterd licht.

Even wat statistische feiten:
Ik heb ongeveer 5 liter acrylverf gebruikt, 100 m2 folie en steundoek en 200 meter tape. En 11 boomstammen van 4 meter lang ( beschikbaar gesteld uit het bosmagazijn van Schovenhorst)
De totale kosten aan materiaal zijn 150 euro.
Hiermee heb ik bewezen dat het mogelijk om voor een klein bedrag en met andere materialen en nieuwe materiaal toepassingen een schilderij van 40 m2 te maken.
Het aantal werkuren komt op 200.

Bovenstaande is natuurlijk óók een uitnodiging en aanbieding voor de Kunsthal. wat die hebben een paar legen plekken te vullen. Voor de prijs hoeven ze het niet te laten. Alleen hoop ik wel dat ze mijn werkuren zullen honoreren. Want dit Schovenhorst project was geheel voor eigen kosten qua inzet, vermogen en arbeid.

De volgende verklarende tekst heb ik bij de schildering geplaatst:

Boomschors is gestolde beweging.
Een groeiproces dat zich uitstrekkend over tientallen jaren tot in het onzichtbare vertraagd.

Met mijn schilderingen wil ik die beweging zichtbaar maken. Want eigelijk is de structuur van een boom heel dynamisch en uitermate divers.
Het is als een landschap op micro niveau dat vervormd en veranderd door de inwerking van de tijd.
Op Schovenhorst staan vele soorten bomen. En elke boom heeft zijn "eigen" structuur en patroon. En elk patroon verteld een beeldverhaal.

De volgende bomen zitten in de schildering verwerkt: Japanse Ceder, Douglas, Cypres, Reuze Zilverspar, Mammoetboom en Nordman.

Bij dit experiment schilder ik met acrylverf op een kunststof folie van 200mu dik dat om de boom wordt gespannen. De kunst is om het geheel zo transparant mogelijk te houden, dus laag in laag mengen als de verf nog nat is. Snel werken is vereist, soms is de verf al binnen vijf minuten droog.
Het schilderwerk is uitgevoerd volgens de rotoacryl methode. De toeschouwer ziet niet het eigelijke schilderoppervlak maar kijkt door de transparante folie heen naar de achterkant.
De laag waar feitelijk op is geschilderd is nu dus de achterkant van het doek geworden.  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten